Erre figyelj, mikor gyermeked sportolni kezd tanévkezdéskor

2021. október 28.
Szerző:  Cukimamik Team
Erre figyelj, mikor gyermeked sportolni kezd tanévkezdéskor
Te is szereted látni, amikor a gyermeked lelkesedik egy sportért? Szeretnéd, ha a tanévkezdés után is éppen olyan kiegyensúlyozott, kipihent maradna, mint nyáron? Bár a fiatal szervezet még könnyen alkalmazkodik, érdemes néhány dologra odafigyelni. De mégis mit tartsunk szem előtt, mikor a gyerek sportolni kezd?

A lelki és a testi fáradtság

A gyerekeket az oktatás mentálisan leterheli, ami különösen igaz a tanévkezdésre. A testnevelés órák száma pedig nem mindig elegendő, ahol eleget mozoghatnak. Az iskola mindemellett leginkább a kihívások mennyiségére, és nem a minőségére helyezi a hangsúlyt. A fiatalok a hétköznapok során lelkileg többszörösen elfáradnak, míg sajnos mozogni jóval kevesebb lehetőségük van, holott a lényeg az egyensúlyon lenne.

Kevés mozgással kevés sikerélmény járHa egy gyerek életében kevés a sikerélmény, de egyre több a feladat, nem csoda, ha már a tanévkezdés első napjaiban elfogy a kedve és az ereje. Nyáron rengeteg élménnyel gazdagodnak, a családjukkal, barátaikkal töltik az idejüket, de a becsengetéssel ezek az impulzusok minimálisra csökkennek. A sport azonban könnyen képes biztosítani számukra újra a sikerélményt, amelyet az iskolában többnyire csak a jól sikerült dolgozatokkal kapnak meg. Ezért fontos, hogy feltérképezzük, mit is szeret a gyermekünk csinálni, így megtalálhatjuk számára azt az időtöltést, amit szívvel-lélekkel csinálhat. Fontos, hogy érezze, ő választ, mi csak segítünk neki. Így alakulhat ki akár már kisgyermekkorban is a sport iránti szenvedély.

Mikor, hogyan és mennyit? 

Amennyiben még óvodáskorú a gyermekünk, érdemes az ovi után minél többször a szabad levegőn is játszani vele. Menjünk ki a játszótérre, parkba, és hintázzunk, libikókázzunk, labdázzunk, futkározzunk.

Ha már kisiskolás, egyre több kötelező programban vesz részt, így gyakrabban lesz fáradt, kimerült. Rengeteg szülőben felmerül a kérdés, hogy érdemes-e még ennyi terhelés mellett is valamilyen edzésre járatni.

A mozgás mindenképpen jót tesz a gyermekednek

Még akkor is érdemes sportolnia, ha az iskola kimerítette. Miért? Mert az iskolában nem a mozgás veszi el a gyermek energiáit, hanem a hirtelen környezetváltozás, a beilleszkedés, a megoldandó feladatok, a megfelelni vágyás, a barátkozás. Mindez viszont a mentális energiáit emészti fel, nem a fizikálisat. Hiába tűnik fáradtnak a gyerek, a játszótéren úgy játszik iskola után, mintha csak most kezdődne a nap.

Fontos azonban, hogy a szülő feladata terelgetni a gyereket, és nem dominálni őt.  Nem kell erőltetni egyféle sportot, inkább próbáljon ki minél többet. Ha már beirattuk valamilyen sporttevékenységre, de:

  • rendszeresen rosszkedvű, mikor edzésre kell menni,
  • nem szeret mesélni az ott történtekről,
  • látszik, hogy nem szívesen csinálja, akkor

érdemes elengedni azt a sportot és keresni valami mást. Előfordulhat az is, hogy nem maga a sport a baj, hanem az edző módszerei. Ilyenkor érdemes keresni egy új edzőt. A lényeg a kommunikáció, és hogy tudjunk olvasni gyermekünk visszajelzéseiből.

Fontos, hogy maradjon ideje önmagára és a családjára is

A legszerencsésebb, ha az edzés  iskolai körülmények között zajlik, így az nem vesz el plusz időt a családtól. A késő délutáni edzések túlságosan belelógnak az estébe, ezért a szervezetének nincs elég ideje visszalassulni, nem fog tudni elaludni időben, és reggel fáradtan fog kelni.

Mit tegyek, hogy gyermekem kiegyensúlyozottan keljen?

  • Ne hagyd, hogy késő estig fent legyen, fáradtan nem fog tudni koncentrálni. Gondoskodj a változatos étrendről (zöldség, gyümölcs), illetve a rendszeres és megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztásról.
  • Fontosak a vitaminok, ami az őszi időszakban eleve aranyszabály.
  • Ha tanítás után kezdődik az edzés, még reggel készíts be a táskájába például szőlőcukrot.

Az öltözet

Habár a gyerekek szervezete még könnyen alkalmazkodik, az intenzív sportok esetében érdemes beszerezni néhány speciális, az adott sportnak megfelelő eszközt az ízületek védelme érdekében – például különféle támasztékokat a testrészeknek megfelelően. Ilyenek lehetnek:

  • Bokatámasz (például futáshoz, labdás sportokhoz, súlyzós edzésekhez és minden olyan sporthoz, ahol a boka könnyen megsérülhet.)
  • Térdtámasz (például olyan súlyzós edzésekhez, amik a térdet terhelik, túrázáshoz, biciklizéshez és szintén a labdás sportokhoz)
  • Könyöktámasz (például triatlonhoz, fekvőtámaszozáshoz, súlyemeléshez, kézilabdához és kosárlabdához)
  • Csuklótámasz (például teniszhez és más ütős sportokhoz, kézilabdához, szertornához)

Mivel a kicsik szervezete hirtelen kezd nőni, ezért különösen fontos a testrészek támasztékainak alkalmazása a sérülések elkerülése érdekében.

Figyeljünk arra is, hogy az öltözék mindig a hőmérsékletnek megfelelő alapanyagból készüljön. Legyen réteges az öltözködés, amennyiben szabadtéren sportol, és a műanyag cetliket is érdemes kivágni, mert élesek, és irritálják a bőrt. Ha még szükséges, akkor varrjunk inkább egy pamutszalagot a ruhába, amire ráírjuk a nevét, vagy rárajzoljuk az ovis jelét. 


A cikk megjelenését az Essity Hungary Kft. támogatta!


Soha nem éreztem azt a határtalan szabadságot, mint amit az anyaság adott. Igen, szabadnak, boldognak, és vidámnak érzem magam...és ezt az érzést szeretném átadni Neked is!

Mert néha kell, aki inspirál, ösztönöz, és talpra állít. A cukimamik csapata készen áll erre!

 

Cukimamik-Instagram