Kinek van szüksége táplálékkiegészítőkre?

2020. június 17.
Szerző:  Németh-Oláh Adrienn
Kinek van szüksége táplálékkiegészítőkre?
  Ha C vitamint, vagy komplex multivitamint szeretnénk vásárolni, mert álmatlanság gyötör, vagy fáj a térdünk, még gyógyszertárba sem kell bemennünk. A drogériák színes sorokban kínálják a különböző gyártók készítményeit – csak győzd kiválasztani, miközben a gyerek a pólódat rángatja, mert meglátott egy Mekvínes tusfürdőt a túloldalon.

A multik polcain pedig, pár méterre a durumtésztától, kockás hasú izomkolosszusok csillognak kisebb-nagyobb tasakokon. Te pedig azon gondolkozol, mikor lett a fehérjepor alapélelmiszer.

A táplálékkiegészítők olyan termékek, melyeket a változó földi élet és a megváltozott életkörülményeink hívtak életre.

A legnagyobb problémát világszerte a termelési nehézségek jelentik. Földünk népessége egyre növekszik, míg az ellátásunkhoz szükséges termőterületek csökkenek, ráadásul a megmaradt területek sem jelentenek már olyan minőségi táptalajt, mint régen. Az időjárás- és klímaváltozás, valamint a szintén csökkenő édesvízkészlet tovább súlyosbítják a helyzetet.

Ezek a megváltozott körülmények felelnek a génkezelt növényTERMELÉSért, és az adalékanyagok nagy mértékű felhasználásáért.

De ezekre válaszul születnek meg a különböző táplálékkiegészítők is, melyek kivonatolva tartalmazzák azt, amire Neked szükséged van. Épp úgy táplálékkiegészítő a tablettás C-vitamin, a multivitamin, az ízületjavító, a hormonkészítmények, zsírégetést segítő formulák, vagy a fehérjeporok.

Általánosságban elmondható, hogy a táplálékkiegészítők nem ördögtől valók, van létjogosultságuk, de meg kell találnunk, hogy melyikre van szükségünk valójában és nem megfeledkezni arról, hogy ezek csak – ahogy a nevük is mutatja – kiegészítések csupán.

Étrendkiegészítés a mindennapok fogyasztóinak

A vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek olyan tápanyagok, melyek jelentős élettani- és működési folyamatokat biztosítanak. Bár energiát nem nyerünk belőlük, de támogatják az anyagcserénket, hormonok, enzimek alkotóelemei.

Szervezetünk magától csak kevés ilyen anyagot képes előállítani és azt sem nagy számban, így kívülről, táplálkozás útján kell fedeznünk a szükséges mennyiséget.
Ezt azonban természetes úton napi 4,5 kg zöldség és gyümölcs elfogyasztásával tudnánk csak fedezni, ami túl sok cukorbevitellel járna. És akkor még nem számoltunk a fent említett, negatív környezeti hatásokkal, melyek okán a megvásárolt termések talán nem tartalmazzák az elvárt vitamin mennyiséget.

Terhes és szoptató kismamák, sportolók napi szükséglete bizonyos vitaminokból, ásványi anyagokból magasabb az átlagnál. Közvetlen teljesítménynövelő hatásuk nincs, de pozitívan befolyásolják azt, ha előtte hiány volt belőlük a szervezetünkben.

Ezeket a fogyasztói igényeket fedik le tehát a különböző márkájú étrendkiegészítők, melyekből kaphatók külön álló készítmények és komplexek is. Ha nem vagy biztos az adagolásukban, egy vérkép és egy jó háziorvos, dietetikus vagy gasztroenterológus a segítségedre lehet.

Sporttáplálék-kiegészítők

A sporttáplálék-kiegészítőket a mindennapitól eltérő igénybevétel, a fokozott terhelés hívta életre – így a sportolók mellett a fizikai munkát végzőknek is hasznukra válhatnak. Egy-egy jól megválasztott kiegészítő elősegíti a regenerációt, a sérülésekből való felépülést, javítja a sportoló aktuális állapotát és teljesítményét. Azonban itt sem feledkezhetünk meg a mindennapok fogyasztóiról, mert bár ezekkel a termékekkel nem válthatunk ki komplett étkezéseket, de alkalmanként használva nagy segítséget jelenthetnek.

Egy doboz fehérjepor elfér a konyhaszekrény felső polcán és ha úgy hozza az élet, hogy rohanósra sikerül a reggelünk, összeturmixoljuk egy banánnal, a kávénkkal, egy kanál 100%-os mogyóróvajjal és meg is van a reggeli. Van benne fehérje, szénhidrát és zsír is. Ellenben nincs benne gyors szénhidrát, se hidrogénezett margarin, amik a kutyafuttában megvásárolt vaníliás croissant-ok garantált összetevői.

Nem ennek a cikknek a feladata, hogy bemutassa a különböző nitrogén- és tesztoszteron fokozókat, de néhány terméktípust – a teljesség igénye nélkül – megemlítenék. Teszem ezt azért, mert szeretném eloszlatni a népszerű tévhiteket velük kapcsolatban. (A Nagypapám például azt hiszi, a marhakollagénes fehérjeporom valamiféle koksz – és csak sejtem, hogy ezalatt doppingra gondol…)

A sokat emlegetett, népszerű fehérjekészítmények edzés után tesznek jó szolgálatot. Még ha nem is szeretnénk body builderek lenni, feltöltődést jelentenek a megfáradt izmoknak és egy délutánra időzített sporttevékenység után kiváltható vele az uzsonna is.

Kapható belőle növényi eredetű – ezeknél ügyeljünk a megfelelő komplettálásra, hogy a lehető legtöbb esszenciális aminosavhoz hozzájussunk. Ilyen szempontból jobb választás a klasszikus tejsavó alapú por – ezek azonban tejfehérje allergia és tejcukor érzékenység esetén okozhatnak panaszokat! A marha kollagénes fehérjeporokat csontlevesből készítik porítással – ízükben persze ez nem jelentkezik.

 

táplálékkiegészítők

Külön szeretnék említést tenni a terhes-, illetve szoptató kismamákról, akiknek a fehérjeigénye magasabb az átlagosnál. Nekik legalább 1,5 g-ot kell fogyasztaniuk, azonban ennek a forrására is érdemes odafigyelni!

Egy tejsavó alapú termék esetleg allergiás reakciót válthat ki a babánál, hiszen a tehéntejben lévő fehérje átjut az anyatejbe is.

A növényi alapú fehérjék esetében, a fent említett okokból figyeljünk az összetevőkre, mert talán nem tartalmazzák mind a kilenc esszenciális aminosavat.

Ilyen szempontból egy marhakollagénes készítmény jobb választás lehet.

De minden esetben olvassuk el a termék címkéjét, adagolását és használat előtt kérjük ki a gyerekorvos véleményét!

A BCAA-k a fehérjék alkotóelemeit jelentő aminosavakból tartalmaznak hármat. Csökkentik az izomlázat, segítik a regenerációt. Edzés előtt és alatt célszerű iszogatni.

Hasonlóan a glutaminhoz, mely bár aminosav, mégis képes „szénhidrátként működni”, ugyanis energiát biztosít az izmoknak. Ez is csökkenti az izomlázat, a tejsav felhalmozódást, segíti a regenerációt és a zsírok, cukrok anyagcseréjét.

A kreatin rövidebb távú, de intenzív edzés során képes javítani a teljesítményünket annak révén, hogy támogatja az ATP újra termelődését. Az ATP egy olyan molekula, mely az izmokban közvetlenül szolgáltatja a munkavégzéshez szükséges energiát.

Végül pedig szentelnék fél percet a zsírbontást elősegítő összetevőknek, melyekhez hajlamosak vagyunk túl sok reményt fűzni. Fogadjuk el végre, hogy kalóriadeficit és minimum rekreációs célú sportmozgás nélkül nem fog formálódni a testünk. A táplálékkiegészítők zsírbontást elősegítő összetevői csupán anyagcseregyorsítók, mozgósítják a zsírraktárokat, hogy edzés közben a testünk könnyebben használhassa fel azokat energiatermeléshez.

A fent említett kiegészítők jó időben, megfelelő adagban fogyasztva javítják a teljesítményt, ezzel eredményesebbé tehetik a munkavégzést. De az életmódváltás kapujában állóknak azt javaslom, a sportolás megkezdésével ne várják meg, amíg a futárszolgálat odaér a tápkieg rendeléssel.

Menj le a közeli edzőterembe, vagy nézz utána a honlapjukon, milyen csoportos óratípusokat tartanak. Kezdj el futni vagy próbáld ki végre azt a szabadtéri edzőparkot – ahogy azt már évekkel ezelőtt megfogadtad!

Ha belejöttél, megszoktad az új életformát, aminek alapja a mozgás és a kiegyensúlyozott táplálkozás, kipróbálhatsz néhány kiegészítőt. Amikor ezek mellett döntesz, mindig vedd számításba az esetleges ételallergiáidat, alapbetegségeidet (cukorbetegség, vérnyomás problémák) – válassz okosan. És persze mindig tartsd be a csomagoláson feltüntetett adagolást!

A bejegyzés szakmai cikk, Németh-Oláh Adrienn táplálkozási szakértő segítségével készült Nektek.:) További hasznos tanácsokkal kapcsolatban kövessétek az Alakváltó facebook oldalát.


Soha nem éreztem azt a határtalan szabadságot, mint amit az anyaság adott. Igen, szabadnak, boldognak, és vidámnak érzem magam...és ezt az érzést szeretném átadni Neked is!

Mert néha kell, aki inspirál, ösztönöz, és talpra állít. A cukimamik csapata készen áll erre!

 

Cukimamik-Instagram