Mit, mennyit, hogyan? - Tények a folyadékpótlásról 4 nyári frissítővel

2017. június 28.
Szerző:  Szmercsányi Zsuzsi
Mit, mennyit, hogyan? - Tények a folyadékpótlásról 4 nyári frissítővel
Nyár van, meleg van, és nem lehet eleget beszélni a megfelelő folyadékpótlásról. A hangsúly itt a megfelelőn van, mert azt sem jó, ha ész nélkül csak sokat iszunk, hiszen tudjuk, mindenből meg kell találni a mértéket, a jót, az arany középutat. Valljuk be, azért a túl sok folyadék fogyasztásával sokkal kevesebben bajlódnak, a probléma itt inkább az, hogy egyszerűen elfelejtünk inni.

Kisgyerekes anyukaként a dolog még azzal is meg van fejelve, hogy ha épp még érezzük is a szomjúságot, igen gyakran szól közbe valamilyen „természeti katasztrófa” amikor nincs mese, rohanni és intézkedni kell. Mire megoldjuk a problémát, már el is felejtettük, hogy inni szerettünk volna valamikor... Pedig a szomjúság érzet már kismértékű kiszáradást jelez.


Mit lehet akkor tenni, mert inni kell, inni muszáj.


Inni kell, hogy egészséges legyél, és azért is, hogy szép maradj, hiszen a bőr is gyorsabban öregszik, ha nincs belülről (is) hidratálva. Még többet kell inni, ha sportolsz, szoptatsz, lázas beteg vagy, hasmenésed van vagy nagyon meleg helyen tartózkodsz.

Na, de mennyi az annyi?

Ezen lehet kicsit matekozni, mert egy átlag felnőtt folyadékszükségletére eltérő számokat hallunk. Tudományos kísérletekkel sikerült bizonyítani, hogy a napi másfél liternél kevesebb folyadék fogyasztása rossz hatással van a szervezetben zajló folyamatokra, és mindenképpen valamilyen eltérést, betegséget fog okozni. Tehát a másfél liter mindenképpen legyen meg, na de nem az a lényeg, hogy ne legyünk betegek, hanem az, hogy maradjunk tökéletesen egészségesek. Ugye érted a különbséget?

Nyilván egy csomó minden meghatározza az egyéni igényünket, ahogy a fenti felsorolásból is látszik. Átlagosan megállapították, hogy a nőknek 2 liter, a férfiaknak 3 liter folyadékra van szükségük naponta. De bizony ezt igencsak módosíthatják a körülmények. Vegyünk csak két különböző napot az évben. Egy inaktív télit és egy strandon labdázással töltött nyárit. Ugye nem is kell hosszasan magyaráznom, hogy miért lehet a nyári nap igénye akár duplája is a télinek?
Szoptatós mamik pedig dupla felelősséggel kortyolgassanak sűrűn, nekik babájuk folyadékpótlásáról is gondoskodniuk kell!

Hogy lehetek biztos benne, hogy eleget iszom?

Oké, most akkor felébresztettem benned a vágyat arra, hogy minden nap eleget igyál. De honnan tudhatjuk, hogy tényleg elég is? Nagyon egyszerű. A vizelet színe szinte minden esetben jó iránymutató. Bizonyos vitaminok, főleg a nagy mennyiségű C-vitamin és egyes ételek, mint a cékla a fogyasztás utáni órákban elszínezhetik a vizeletet, de ezeken kívül elég biztosak lehetünk abban, hogy hányadán is állunk, ha figyeljük a vizelet színét, na és a mennyiségét. Egészen világos sárga jelzi, hogy megtaláltuk a nekünk megfelelő mennyiséget. Amennyiben kicsit sötétebb, gyorsan igyál meg egy jó nagy pohárral. De csak egyszerre egy pohárral. Mert ha egész nap nem sikerült inni, akkor sajnos nem tudod bepótolni gyorsan egy nagyobb mennyiség elfogyasztásával. Nem is ajánlott ezt a trükköt kipróbálni, hiszen a hirtelen nagy mennyiségű víz felboríthatja a szervezet elektrolit háztartását, és egyszerre nem is képes ennyit feldolgozni, így hamar kiürül. 

Nem is maradt más hátra, mint a nagy kérdés, a MIT?
Vagyis, hogy mit igyunk?

Erre alapból a válasz VIZET, VIZET, VIZET.
Itt Gombóc Artúr jut eszembe a Pom-pom meséiből. Miért? Hát igyál, csapvizet, forrásvizet, hideg vizet, meleg vizet, langyos vizet, ásványvizet, forrásvizet, forralt vizet, lehűtött vizet, babavizet, gyógyvizet, tisztított vizet, kútvizet, tiszta vizű patak vizét...

A gyümölcslé és a különféle turmixok magas cukortartalmuk miatt nem hasznosulnak, így leginkább ételnek minősülnek. Az elfogyasztott mennyiség töredéke tud felszívódni a sejtekbe, így egy az egyben nem számolhatunk velük.

Hűsítő italok, ha a fenti felsorolás már kicsit uncsi lenne...


1. Rögtön az első trükk, hogy csavarj a vizeskancsóba egy egész citromot!

citromos víz


A kellemes savanykás íz kiválóan frissít a melegben, oltja a szomjúság érzését ellentétben a cukros italokkal, és tökéletesen hidratál. A citrom fokozza az anyagcserét, és vértisztító hatású.

2. A másik nagyon kellemes és nulla kalóriás ital, a bodzavirág-víz.

bodzavirág víz

Június-július a bodza virágzásának ideje, így ha kirándulni mész, szedj egy kis bodzavirágot, öntsd nyakon hideg vízzel és aromás hűsítő italt kapsz. A bodzának a citromhoz hasonlóan vértisztító és anyagcsere fokozó hatása van, de ezen kívül nagy mennyiségben vízhajtó is, így óvatosan pakold meg a vizeskancsót!

3. Ha szereted a kicsit csípős fanyar ízeket, akkor a te megoldásod a gyömbérvíz.

gyömbéres víz

Bár a gyömbért téli italként ismerjük, remek választás nyáron is. Reszelj le egy kevés gyökeret, és öntsd le tiszta vízzel! Hagyd állni egy kicsit, és kellemes ízű, enyhén csípős italt kortyolhatsz! A gyömbér szintén tisztító és anyagcsere fokozó hatású, és támogatja a szénhidrátanyagcserét, ami miatt cukorbetegeknek, inzulinrezisztenciában szenvedőknek, diétázóknak is ajánlják.

4. A menta és a lime együtt utánozhatatlan frissítő.

mentás víz

Tegyél a kancsóba lime karikákat és mentaleveleket. Öntsd nyakon tiszta vízzel, és meglátod, behűtve és szobahőmérsékleten is olyan frissítő, mint egy kellemes nyári szellő! 

A következő cikkeben pár bevált trükkel segítek, hogy el ne felejtsd, hogy folyamatosan igyál!


Soha nem éreztem azt a határtalan szabadságot, mint amit az anyaság adott. Igen, szabadnak, boldognak, és vidámnak érzem magam...és ezt az érzést szeretném átadni Neked is!

Mert néha kell, aki inspirál, ösztönöz, és talpra állít. A cukimamik csapata készen áll erre!

 

Cukimamik-Instagram